İÇİNDEKİLER
Önsöz. III
KISALTMALAR.. VII
İÇİNDEKİLER.. XV
I. KISIM
BİYOGÜVENLİK HUKUKUNUN GELİŞİMİ
BİRİNCİ BÖLÜM
GİRİŞ
1.1. Genel Olarak. 3
1.1.1 Geleneksel biyoteknoloji ilebaşlayan yolculuk.. 3
1.1.2 DNA’nın keşfi ve modernbiyoteknolojiye geçiş. 5
1.1.3 Modern biyoteknoloji ile gelendevrim.... 6
1.2 KarşıtGörüşler Arasında Biyogüvenlik Hukukunu Şekillendiren
Etkenler 8
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRK BİYOGÜVENLİK HUKUKUNUN OLUŞUMU VE ULUSLARARASIBİYOGÜVENLİK VE TİCARET ANLAŞMALARINA UYUMU
2.1 Genel Olarak. 19
2.2 Türk Biyogüvenlik MevzuatınınOluşumu ve Çerçevesi 21
2.2.1 1998 tarihli Transgenik KültürBitkilerinin Alan Denemeleri Hakkında Talimat. 22
2.2.2 2009tarihli Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar
ve Ürünlerinin İthalatı, İşlenmesi,İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair
Yönetmelik.. 23
2.2.3 2010 tarihli Biyogüvenlik Kanunu veYönetmelikleri 23
2.2.3.1 2014 tarihli değişiklik. 25
2.3 TürkBiyogüvenlik Mevzuatının Uluslararası Biyogüvenlik Mevzuatına
Uyumu. 25
2.3.1 Biyoçeşitlilik Sözleşmesi ve Protokolleri 26
2.3.1.1 Cartagena Protokolü. 27
2.3.1.2 Nagoya Protokolü. 30
2.3.1.3 Nagoya Kuala-Lumpur Ek Protokolü. 30
2.3.2 Avrupa Birliği biyogüvenlik mevzuatı. 30
2.3.2.1 Türkiye Düzenli İlerleme Raporları 33
(i) 2006-2014 yılları Türkiye İlerlemeRaporları 33
2.3.2.2 Avrupa Birliği müktesebatına uyumaçısından başlıca sorunlar 35
(i) Hukuki terminoloji ve kavramlar 35
(ii) Avrupa Birliği Adalet Divanıiçtihatları 36
(iii) Avrupa Birliği mevzuatdeğişikliklerinin takibi 36
(iv) Avrupa Birliği mevzuatı ile çelişkilihükümler ve uygulamalar 37
2.4 Uluslararası Ticarî Sözleşmelerden Kaynaklanan Yükümlülükler 39
2.4.1 Dünya Ticaret Örgütü.. 39
2.4.1.1 Avrupa Birliği’nin fiilimoratoryumu bağlamında Transatlantik
uyuşmazlık. 40
2.4.1.2Türk biyogüvenlik mevzuatı ve uygulamalarının DTÖ kurallarına
uyumu. 40
2.4.1.2.1Biyogüvenlik mevzuatı ve uygulamalarının DTÖ kurallarına
aykırı olduğu yönündekiiddialar 41
2.4.2 Gümrük Birliği Anlaşması. 43
2.4.2.1 EskiBilimsel Komite onaylı GDO’ların Biyogüvenlik Kurulunca
onaylanmaması 45
2.4.2.2 Malların serbest dolaşımına ilişkinyükümlülükler ve istisnalar 46
2.4.3 Uyuşmazlıkların ikili ve çoktaraflı görüşmelerle devletler katında giderilmesi 48
II. KISIM
TÜRKİYE VE AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ARAŞTIRMA VE TİCARÎFAALİYETLERE İLİŞKİN
YASAL DÜZENLEMELER
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ARAŞTIRMA, GELİŞTİRME VE KAPALI ALANDA KULLANIM FAALİYETLERİ
3.1 Araştırma ve GeliştirmeFaaliyetleri 53
3.1.1 Genel Olarak.. 53
3.1.2Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerine Dair Temel Hukuki Tanım ve
Kavramlar. 53
3.1.2.1 Biyogüvenlik mevzuatımızdaaraştırma geliştirme faaliyetleri 53
3.1.2.2 Araştırma-geliştirme konusugenetik materyal 54
3.1.2.3 Araştırma-geliştirme yapanlarınhukuki tanımı 55
3.1.2.4 Araştırmaya-geliştirmeyapmaya yetkili kuruluşlar 55
3.1.2.4.1Araştırma enstitüsü ile araştırmaya yetkili kuruluş arasındaki
fark. 56
3.1.3 Araştırma ve Geliştirme FaaliyetlerindeBulunmak İçin Gerekli İzin.. 56
3.1.3.1 İznin niteliği 57
3.1.3.1.1 İzin için başvuru merci 58
3.1.3.1.2 İzin için başvuru formu. 58
3.1.3.1.3 İzin belgesi 60
3.1.3.2 Araştırma-geliştirmekoşulları 60
3.2 Kapalı Alanda KullanımFaaliyetleri 61
3.2.1 Genel Olarak.. 61
3.2.1.1Biyogüvenlik mevzuatımızda kapalı alanda kullanıma dair hukuki
düzenlemeler 63
3.2.1.2 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 63
3.2.2 Türkve Avrupa Birliği Mevzuatında Kapalı alanda Kullanıma Dair Temel
Hukuki Tanım ve Kavramlar. 66
3.2.2.1 Kapalı alanda kullanımkavramı 66
3.2.2.1.1 Kapalı alan. 66
3.2.2.1.2 Kapalı kullanım... 67
3.2.2.2 Kullanıcı 67
3.2.2.2.1 Avrupa Birliği mevzuatındakullanıcı 67
(i) Kullanıcı ibaresinin AvrupaKomisyonu ile Polonya arasında dava konusu olması 68
3.2.2.2.2 Türk mevzuatında kullanıcı 69
3.2.2.3 İlgililer 69
3.2.2.4 Bildirim... 70
3.2.2.5 Kapalı alanda kullanım konusugenetik materyal 70
3.2.2.5.1 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 72
3.2.3 Kapalı Alanda Kullanım FaaliyetTürleri 73
3.2.3.1 Araştırma, geliştirme veeğitim faaliyetleri 74
3.2.3.2 Araştırma, geliştirme veüretim faaliyetleri 76
3.2.3.3 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 77
3.2.3.3.1Kapalı alanda kullanım faaliyetleri hakkında kamuoyunun
bilgilendirilmesi 78
3.2.4 Kapalı Alanda Kullanım Başvurusu.. 79
3.2.4.1 Normal prosedüre tâbi başvuru. 79
3.2.4.1.1 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 80
(i) 1. Sınıf kapsamındaki faaliyetler 80
(ii) 2. Sınıf kapsamındakifaaliyetler 81
(iii) 3. Sınıf ve 4. Sınıfkapsamındaki faaliyetler 81
3.2.4.2 Türkiye’de kapalı alandakullanım koşullarını belirleyen merci 82
3.2.4.3 Kapalı alanda kullanım koşulve standartları 83
3.2.4.4 Basitleştirilmiş işlembaşvurusu. 84
3.2.5 Kapalı Alanda Kullanım HususundaYapılacak Bilimsel Değerlendirmeler. 84
3.2.5.1Araştırma-geliştirme amaçlı kapalı alanda kullanım faaliyetleri ile
ilgili değerlendirmeler 85
3.2.5.2Araştırma geliştirme amacı dışında kapalı alanda kullanım
faaliyetleri ile ilgilideğerlendirmeler 86
3.2.5.2.1 Risk değerlendirme. 87
3.2.5.2.2 Çevresel risk değerlendirme. 87
3.2.5.2.3 Sosyo-ekonomikdeğerlendirme. 88
3.2.5.2.4 Etik değerlendirme. 89
3.2.5.3 Değerlendirmeler ve AvrupaBirliği mevzuatı ile karşılaştırma. 90
3.2.6 Türkiye’deki Uygulamalar. 91
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
DENEYSEL AMAÇLI SERBEST BIRAKMA FAALİYETLERİ
4.1 Genel Olarak. 93
4.1.1Biyogüvenlik mevzuatımızda deneysel serbest bırakma faaliyetlerine dair
hukuki düzenlemeler. 94
4.1.2 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma.. 95
4.2 Deneysel Serbest Bırakmaya Dair Temel HukukiTanım ve
Kavramlar 96
4.2.1 Serbest bırakma kavramı. 96
4.2.1.1 Deneysel amaçlı serbestbırakma. 96
4.2.1.2 Deneysel 96
4.2.1.3 Avrupa Birliği mevzuatındabilinçli serbest bırakma. 97
4.2.1.4 Çevreye serbest bırakma. 98
4.2.1.5 Deneme. 98
4.2.2 GDO’ların serbest bırakılacağımekânlar. 101
4.2.2.1 Açık alan. 101
4.2.2.2 Sera ve laboratuvar 101
4.2.2.3 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 102
4.2.3 Deneysel amaçlı serbest bırakmakonusu genetik materyal 102
4.2.3.1Deneysel amaçlı serbest bırakma kapsamında antibiyotik direnç
genleri 103
4.2.3.1.1 Mülgamevzuatımızda antibiyotik direnç genlerine dair
düzenlemeler 103
4.2.3.1.2 Mer’imevzuatımızda antibiyotik direnç genlerine dair
düzenlemeler 104
(i) Danıştay kararı ile yürütmenin durdurulması 107
4.2.3.1.3 Avrupa Birliği mevzuatıile karşılaştırma. 112
4.3 Deneysel Amaçlı Serbest Bırakma Başvurusu. 113
4.3.1Normal prosedüre tâbi başvuru.. 113
4.3.1.1 Başvuru merci 113
4.3.1.2 Deneysel amaçlı serbestbırakma koşullarını belirleyen merci 114
4.3.1.3 Başvuru için gerekli bilgi vebelgeler 115
4.3.1.4 İthalat 115
4.3.2 Basitleştirilmiş işlembaşvurusu.. 116
4.3.2.1Avrupa Birliği mevzuatında bilinçli serbest bırakma bağlamında
basitleştirilmiş işlem... 116
4.4 DeneyselAmaçlı Serbest Bırakma Hususunda Yapılacak Bilimsel
Değerlendirmeler 117
4.4.1 Risk değerlendirme.. 118
4.4.2 Çevresel risk değerlendirme.. 118
4.4.3 Sosyo-ekonomik değerlendirme.. 119
4.4.4 Etik değerlendirme.. 119
4.4.5 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma.. 120
4.5 Türkiye’deki Uygulamalar 120
4.5.1 Serbest bırakma sonucunda eldeedilen GDO’lu ürünler. 121
4.5.1.1 Piyasaya sürmek. 121
4.5.1.2 Ticarete konu edilmek. 121
4.5.2 Serbest bırakma faaliyetlerihakkında kamuoyunun bilgilendirilmesi 122
4.5.3 Türkiye’de gerçekleştirilendeneysel amaçlı serbest bırakma faaliyetleri 123
4.5.3.1 Meclis Soru Önergeleri 125
4.5.4 Avrupa Birliği uygulamaları. 127
4.5.4.1Serbest bırakma faaliyetleri hakkında kamuoyunu bilgilendirme
zorunluluğu. 127
4.5.4.2 Deneysel amaçlı serbestbırakma faaliyetleri 128
4.5.4.3 Ticarî amaçlı çevreye serbestbırakma faaliyetleri 128
4.5.4.3.1 Mısır 128
(i) T25 mısır çeşidi 128
(ii) MON810 mısır çeşidi 129
4.5.4.3.2 Patates. 130
4.5.4.3.3 Korunma hükmü. 131
4.5.4.3.4 Birlikte varoluş. 133
BEŞİNCİ BÖLÜM
GIDA, YEM VE DİĞER SINAİ AMAÇLI KULLANIM VE PİYASAYA SÜRMEFAALİYETLERİ
5.1 Genel Olarak Gıda ve Yem AmaçlıKullanım Faaliyetleri 137
5.1.1 Biyogüvenlik mevzuatımızda gıdave yem amaçlı kullanıma dair hukuki düzenlemeler. 138
5.1.2 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma.. 138
5.2 Türk veAvrupa Birliği Mevzuatında Gıda ve Yem Amaçlı Kullanıma
Dair Temel Hukuki Tanım ve Kavramlar 140
5.2.1 GDO ve ürünleri ve GDO’lardanelde edilen ürünler. 140
5.2.1.1 GDO ve ürünleri 140
5.2.1.2 GDO’lardan elde edilenürünler 142
5.2.1.3 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 145
5.2.1.3.1 Genetiği değiştirilmiş gıda. 145
5.2.1.3.2 Genetiği değiştirilmiş yem... 146
5.2.1.3.3 Gıda amaçlı kullanım içinGDO.. 146
5.2.1.3.4 Yem amaçlı kullanım içinGDO.. 146
5.2.1.3.5 GDO’lardan üretilen. 147
(i) Bablok davası ve MON810 mısır çeşidindenüretilen/elde edilen
arı poleni ve balı 147
5.2.1.3.6 GDO’lar ile üretilen. 148
(i) Hayvansal ürünler 149
(ii) Enzimler ve işlem yardımcıları 151
5.2.2 GDO’suz eşdeğer ürün.. 153
5.2.2.1 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 154
5.2.3 Eşik Değer. 156
5.2.3.1 Onaylanmış genler için eşikdeğer 156
5.2.3.2 Eşik değeri belirleyen merci 156
5.2.3.3 Alt limit olarak eşik değer 157
5.2.3.4 Eski Bilimsel Komitekararlarında eşik değer oranı 159
5.2.3.5 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 160
5.2.4 Bulaşan.. 161
5.2.5 GDO Bulaşanı. 163
5.2.5.1 Onaylanmamış genler 165
5.2.5.1.1 Onaylanmamış genler için BiyogüvenlikKurulunun önerdiği
eşik değer 169
(i) Biyogüvenlik Kurulunun kararınailişkin eksiklik ve tutarsızlıklar 170
(ii) Kurulkararının ABD resmî makamlarını yanıltmış olması ve ticarî
yansımaları 171
(iii) 619/2011/EU sayılı Tüzükteki%0,1 eşik değer kıstasının
Türkiye’de uygulanabilirliği 173
5.2.6 Eşik değer hususunda AFAD’ınAvrupa Birliği mevzuatına uyum stratejisi 174
5.3 Gıda ve Yem Amaçlı KullanımBaşvurusu. 177
5.3.1 Normal prosedüre tâbi başvuru.. 177
5.3.1.1 Başvuru merci 177
5.3.1.2 Başvuruya dair karar alınmasıiçin tanınan süre. 178
5.3.1.3 Başvuruda bulunacak kişiler 178
5.3.1.4 Başvuru için gerekli bilgi vebelgeler 178
5.3.1.5 İthalat 179
5.3.2 Basitleştirilmiş işlembaşvurusu.. 180
5.3.3 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma.. 180
5.3.3.1 Başvuru merci 180
5.3.3.2 Bir kapı, bir anahtar ilkesi 181
5.3.3.3 Basitleştirilmiş işlemuygulaması 182
5.4 Gıda veYem Amaçlı Kullanım hususunda Yapılacak Bilimsel
Değerlendirmeler 183
5.4.1 Risk değerlendirme.. 184
5.4.2 Çevresel risk değerlendirme.. 184
5.4.3 Sosyo-ekonomik değerlendirme.. 184
5.4.4 Etik değerlendirme.. 185
5.5 İşleme ve Depolama. 185
5.6 İzleme ve İzlenebilirlik. 187
5.6.1 İzleme.. 187
5.6.2 İzlenebilirlik.. 188
5.7 Etiketleme. 190
5.7.1 Gıdaların etiketlenmesi 190
5.7.1.1 Gıdaların GDO’suz olduğunadair ibareler 191
5.7.2 Yemlerin etiketlenmesi 192
5.7.2.1 Yemlerin GDO’suz olduğunadair ibareler 193
5.8 Denetim ve Kontrol 193
5.9 Numune Alma ve Analiz. 194
5.10 Türkiye’deki Uygulamalar 195
5.10.1 GDO ve ürünlerinin bebekmamalarında kullanılmasına dair yasak.. 196
5.10.1.1 Avrupa Birliği mevzuatı ilekarşılaştırma. 198
5.10.2 Gıda amaçlı kullanım içinyapılmış başvurular. 199
(i) Soya 201
(ii) Mısır 202
(iii) Kolza 203
(iv) Şeker pancarı 203
(v) Patates. 204
5.10.2.1 Geri çekilen başvurular 204
5.10.3 Yem amaçlı kullanım içinyapılmış başvurular. 205
(i) Soya 206
(ii) Mısır 206
(iii) Kolza 206
(iv) Şeker pancarı 207
5.10.3.1 Onaylanan gen çeşitleri 207
(i) Soya 207
(ii) Mısır 207
5.10.3.1.1 Onaylanan gen çeşitlerininayrıntılı tablosu. 208
5.10.3.2 Onaylanmayan gen çeşitleri 210
(i) Mısır 210
(ii) Kolza 210
(iii) Şeker pancarı 210
5.10.3.3 Danıştay kararları ileyürütmesi durdurulan onaylar 210
(i) Mısır (MON88017xMON810) 211
(ii) Mısır (MON810) 215
5.10.4 Eski Bilimsel Komite kararları. 217
5.10.5 Avrupa Birliği uygulamalarıile karşılaştırma.. 217
5.10.5.1 Avrupa Birliği’ndeonaylanmış GDO ve GDM’ler 220
5.11 Genel Olarak Diğer Sanayi AmaçlıKullanım Faaliyetleri 222
5.11.1 Hukuki tanım ve kavramlar. 223
5.11.2 Diğer faaliyetlere dairdüzenlemeler ve uygulamalar. 224
5.11.2.1 Etiketleme. 224
5.11.2.2 İzleme ve izlenebilirlik. 224
5.11.2.3 İthalat 226
5.11.2.4 İhracat 227
III. KISIM
İDARÎ TEŞKİLAT ÇERÇEVESİNDE
BAŞVURU, DEĞERLENDİRME, KARAR
VE İZİNE İLİŞKİN USÛL VE ESASLAR
ALTINCI BÖLÜM
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI VE TAGEM
6.1 Genel Olarak. 231
6.2 BAKANLIK VE TAGEM... 232
6.2.1 Bakanlık.. 232
6.2.1.1 Biyogüvenlik mevzuatı kapsamında Bakanlığıngörev ve yetkileri 233
6.2.1.1.1 Genel olarak. 233
6.2.1.1.2 Biyogüvenlik Kurulunuoluşturmak. 234
(i) Biyogüvenlik Kurulu Başkanınıbelirlemek. 234
(ii) Biyogüvenlik Kurulu üyelerinibelirlemek. 234
6.2.1.1.3 Disiplin mercii 235
6.2.2 TAGEM..... 235
6.2.2.1 TAGEM’in görev ve yetkileri 237
6.2.2.1.1 Genel olarak. 237
6.2.2.1.2 Biyogüvenlik mevzuatıkapsamında. 238
(i) Başvuru merci teşkil etmek. 238
(ii) İzin mercii teşkil etmek. 239
(iii) Biyogüvenlik Kurulunasekreterya hizmetleri vermek. 239
6.2.3 Kurumsal yapı içinde Bakanlıkve TAGEM’in konumu.. 240
6.3 Başvuru Aşaması 240
6.3.1 Başvuru merci 240
6.3.1.1 Başvuruda bulunma yetkisinihaiz kişiler 240
6.3.1.1.1 Başvuru sahibi 240
6.3.1.1.2 Gen sahibi 241
6.3.1.1.3 İthalatçı 242
6.3.1.2 Basitleştirilmiş işlemtalebine ilişkin başvuru merci 242
6.3.2 Başvuru sahibine bildirimdebulunmak.. 242
6.3.3 Başvurunun sonucunu bildirmek.. 243
6.3.4 Başvuruları BiyogüvenlikKuruluna iletmek.. 244
6.3.5 Başvurulara ilişkin ilave bilgitalep etmek.. 244
6.3.6 Gerekli bilgi, belge, deneme vearaştırmaları sağlamak.. 244
6.3.7 Gizli bilgi hakkında kararvermek.. 245
6.3.8 İşlem ve rapor ücretlerininbelirlenmesi 245
6.4 Karar Aşaması 246
6.4.1 Karar ibaresinin biyogüvenlikmevzuatındaki tanımı. 246
6.4.1.1 Olumlu karar veya onay. 246
6.4.1.2 Olumsuz karar 248
6.4.2 Biyogüvenlik Kurulukararlarının iletildiği merci 248
6.4.3 Kararın olumlu olması durumunda.. 248
6.4.3.1 Kararın yayımlanması 248
6.4.4 Kararın olumsuz olması durumunda.. 248
6.4.5 Biyogüvenlik Bilgi DeğişimMekanizmasını yürütmek.. 249
6.5 Karar Sonrası 250
6.5.1 Karar geçerlilik süresininuzatılması için başvuru merci 251
6.5.2 Kararın iptali halindeyaptırımların uygulanması. 252
6.5.3 Kontrol ve denetim görevi 252
6.5.3.1 Analizlerin yapılması 252
6.5.3.2 Kayıtların tutulması 253
6.5.4 Acil eylem planlarınınuygulanması. 253
6.6 İzin Aşaması 253
6.6.1 İzin ibaresinin mevzuatımızdakitanımı. 253
6.6.2 Araştırma-geliştirme ve eğitimamaçlı ithalat. 254
6.6.3 Transit geçişler. 255
YEDİNCİ BÖLÜM
BİYOGÜVENLİK KURULU
7.1 Genel Olarak. 257
7.1.2 Kurul ibaresinin mevzuattaki tanımı. 257
7.1.3Biyogüvenlik Kurulunun genel olarak görev ve yetkileri 257
7.2 Biyogüvenlik Kurulunun DiğerOrganları Oluşturmakla İlgili Görev
veYetkileri 259
7.2.1Komiteleri oluşturmak.. 259
7.2.2Uzmanlar listesini oluşturmak.. 260
7.3 Biyogüvenlik Kurulunun Başvuru,Karar ve Sonraki Süreçte Görev
veYetkileri 260
7.3.1Başvuru süreci 260
7.3.1.1 Başvuruların kabulü. 261
7.3.1.2Başvuruların reddi 261
7.3.1.3Başvuruları duyurmak. 261
7.3.1.4Başvurularla ilgili ek bilgi, belge ve analizler talep etmek. 262
7.3.1.5 Basitleştirilmiş işlem talebinideğerlendirmek. 262
7.3.2Karar süreci 263
7.3.2.1 Karar merci 263
7.3.2.2 Karar gerektiren faaliyetler 263
7.3.2.3 Kararın oluşturulması 264
7.3.2.4 Kararın emsal teşkil etmemesi 264
7.3.2.5 Karar için değerlendirmeler 265
7.3.2.5.1 Değerlendirmeler için usulve esasların belirlenmesi 265
7.3.2.5.2 Değerlendirme raporlarınınkamuoyuna açıklanması 265
(i) Normal prosedüre tâbi başvurubağlamında. 267
(ii) Basitleştirilmiş işlem başvurusubağlamında. 268
7.3.2.5.3 Risk yönetimi esaslarınınbelirlenmesi 270
7.3.2.5.4 Eşik değer hakkındaBakanlığa görüş bildirme. 270
7.3.2.6 Karar alma süresi 270
7.3.2.6.1 Normal prosedüre tâbibaşvuru için. 271
(i) Başvuru süreci 271
(ii) Karar süreci 271
7.3.2.6.2 Basitleştirilmiş işlembaşvurusu için. 272
(i) Başvuru süreci 273
(ii) Karar süreci 273
(iii) Örnekvaka: Basitleştirilmiş işlem kapsamında değerlendirilmiş
olan soya başvurusu. 274
7.3.2.7 Kararın içeriği 275
7.3.2.8 Kararın yürürlüğe girmesi vegeçerlilik süresi 276
7.3.3Karar sonrası. 276
7.3.3.1Kararın uzatılması 276
7.3.3.1Kararın iptali 276
7.4Biyogüvenlik Kurulunun Yapısı ve Kurul Toplantıları 277
7.4.1Kurulun oluşumu.. 277
7.4.2Kurul Başkanı ve üyeleri 277
7.4.2.1Kurul Başkanı 277
7.4.2.1.1Başkanın görevleri 277
7.4.2.1.2Başkan vekili 278
7.4.2.2Kurul üyeleri 278
7.4.2.2.1Üye sayısı ve dağılımı 278
7.4.2.2.2Üyelik görev süresi 279
7.4.2.2.3Üyeliklerin düşmesi 280
7.4.2.2.4Üyelerin hak ve yükümlülükleri 281
(i) Gizlilik 281
(ii) Bağımsızlık ve tarafsızlık. 281
(iii) Menfaat ihtilafı 281
(iv) Üyelik sonrası kısıtlamalar 282
7.4.3Kurul toplantıları. 282
7.4.3.1Toplantı gündemi 282
7.4.3.2Toplantı ve karar yeter sayısı 282
SEKİZİNCİ BÖLÜM
KOMİTELER VE UZMANLAR LİSTESİ
8.1 Genel Olarak. 285
8.1.1 Komite ibaresininmevzuatımızdaki tanımı. 285
8.1.2 Uzmanlar listesi ibaresininmevzuatımızdaki tanımı. 286
8.2 Komiteler 286
8.2.1Komitelerin genel olarak görev ve yetkileri 286
8.2.2Değerlendirmeler. 287
8.2.2.1Değerlendirmeler ibaresinin mevzuatımızdaki tanımı 288
8.2.2.1.1Bilimsel değerlendirmeler 289
8.2.2.2Değerlendirmelerin türleri 290
8.2.2.2.1Diğer değerlendirmeler 290
8.2.2.2.2Zorunlu değerlendirmeler 290
8.2.2.3Risk değerlendirme. 292
8.2.2.3.1Risk değerlendirmesinin aşamaları 292
8.2.2.3.2Avrupa Birliği mevzuatı ile karşılaştırma. 293
(i) Risk kavramı ve hukuki tanımı 293
(ii) Tehlike kavramı 294
(iii) Risk ve tehlike arasındakiilişki 295
8.2.2.4Çevresel risk değerlendirme. 295
8.2.2.5Sosyo-ekonomik değerlendirme. 296
8.2.2.6Etik değerlendirme. 297
8.2.2.7Değerlendirme süreci ve usulü. 297
8.2.2.7.1Değerlendirmelerin yapıldığı merci 297
8.2.2.7.2Değerlendirmelere dair usul ve esaslar 298
8.2.2.7.3Değerlendirmeler için gerekli olan bilgi ve belgeler 298
(i)Değerlendirmeler için ek bilgi ve belgelerin talep edilmesi 298
8.2.2.7.4Değerlendirmelere ilişkin masraflar 299
8.2.2.7.5Değerlendirme raporlarının kamuoyuna duyurulması 299
(i)Değerlendirme raporlarının hizmete özel olması 299
(ii)Değerlendirme raporlarına dair kamuoyu görüşlerini değerlendirmek. 300
8.2.2.7.6Değerlendirmeler ve Biyogüvenlik Kurulu kararları 300
8.2.3 Komitelerinyapısı ve komite toplantıları. 301
8.2.3.1Komitelerin oluşumu. 301
8.2.3.2Komite Başkanı ve üyeleri 301
8.2.3.2.1Komite Başkanı 301
8.2.3.2.2Komite üyeleri 301
(i)Üye sayısı ve üyelerin nitelikleri 301
(ii)Üyelik görev süresi 302
(iii) Üyeliklerin düşmesi 302
(iv)Üyelerin hak ve yükümlülükleri 302
8.2.3.3Komite toplantıları 303
8.2.3.3.1Toplantı gündemi 303
8.2.3.3.2Toplantı ve karar yeter sayısı 303
8.3Uzmanlar Listesi 303
8.3.1Uzmanlar listesinin oluşturulması. 303
8.3.2 Uzmanların görev veyükümlülükleri 304
8.3.2.1 Görev süresi ve kapsamı 304
8.3.2.2 Gizlilik. 304
8.3.2.3 Bağımsızlık ve tarafsızlık. 304
SONUÇ VE DEĞERLENDİRMELER.......................................................................... 331
EKLER
Ek – 1 Biyogüvenlik Kanunu. 321
Ek– 2 Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve Ürünlerine Dair
Yönetmelik. 341
Ek– 2.1 Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve Ürünlerine Dair
YönetmelikteDeğişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 379
Ek– 3 Biyogüvenlik Kurulu ve Komitelerin Çalışma Usul ve Esaslarına Dair
Yönetmelik. 381
Ek– 4 Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve
Ürünlerininİthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair
Yönetmelik 393
Ek– 4.1 Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve
Ürünlerininİthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair
YönetmelikteDeğişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 406
Ek– 4.2 Gıda ve Yem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve
Ürünlerininİthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair
YönetmelikteDeğişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 408
Ek– 4.3 Gıda veYem Amaçlı Genetik Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar ve
Ürünlerininİthalatı, İşlenmesi, İhracatı, Kontrol ve Denetimine Dair
YönetmelikteDeğişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 409
Ek – 5 Eski Bilimsel Komite Kararları 411
Ek – 5.1 Eski Bilimsel KomiteKararları No: 1 411
Ek – 5.2 Eski Bilimsel KomiteKararları No: 2 412
Ek – 5.3 Eski Bilimsel KomiteKararları No: 3 416
Ek – 6 Avrupa Birliği’nde onaylanmışGDO ve GDM’lerin dökümlü listesi 417
Ek – 6.1 Avrupa Birliği Onaylanmış GDO’lar Sicili’ndekayıtlı GDO’lar 419
(i) Pamuk (cotton) 419
(ii) Mısır (maize) 422
(iii) Kolza (oilseed rape) 434
(iv) Soya fasulyesi (soybean) 436
(v) Şeker pancarı (sugar beet) 439
Ek – 6.2 Avrupa Birliği Onaylanmış GDO’lar Sicili’ndekayıtlı GDM’ler 440
(i) Bakteriyel biyokütle (bacterial biomass) 440
(ii) Maya biyokütlesi (yeast biomass) 440
KAYNAKÇA.. 441